Z rynku FMCG

Transgourmet i Selgros stawiają na zrównoważony rozwój

Czwartek, 14 listopada 2024 HURT & DETAL Nr 11/225. Listopad 2024
26 września w Poznaniu odbyła się wyjątkowa konferencja pod hasłem „Gotowi na ESG”, poświęcona zrównoważonemu rozwojowi. Gospodarzem wydarzenia była firma Transgourmet Polska, operator marek Transgourmet i Selgros. Konferencja zgromadziła przedstawicieli firm oraz organizacji pozarządowych, a także ekspertów, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami w zakresie realizacji strategii zrównoważonego rozwoju.
Zrównoważony rozwój to jeden z trzech filarów strategii Grupy COOP, do której należy Transgourmet Polska. Zgodnie z hasłem „Czyny znaczą więcej niż słowa” Grupa kładzie nacisk na konkretne działania i aktywnie wdraża inicjatywy, takie jak ograniczanie zużycia plastiku, promowanie opakowań wielokrotnego użytku oraz zwiększanie transparentności w łańcuchu dostaw. Celem konferencji było zaprezentowanie inspirujących działań Transgourmet i Selgros, mających na celu redukcję śladu węglowego o 30% do 2030 roku oraz budowanie partnerstwa z dostawcami i innymi kooperantami na rzecz zrównoważonej gospodarki.

„Trzeba krytycznie podejść do zarządzania firmą i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Praca nad optymalizacją łańcucha dostaw jest kluczowa, dlatego rozmowy z partnerami są tak ważne. Celem jest przekucie rozmów na konkretne działania” – podkreślał na wstępie konferencji Bartłomiej Grelewicz, członek zarządu Transgourmet Polska.

ESG – czyny mają znaczenie

Działania związane ze zrównoważonym rozwojem dają firmom nie tylko korzyści wizerunkowe czy finansowe, ale także poszerzają możliwości biznesowe. Te przedsiębiorstwa, które już teraz zobligowane są do raportowania niefinansowego albo wkrótce staną przed tym obowiązkiem, dobierając partnerów czy podwykonawców, będą zwracać uwagę na ich inicjatywy związane z ESG.

Z tego względu, podczas konferencji poświęconej tematyce ESG, goście rozmawiali o realnych działaniach, które podejmują na rzecz zrównoważonego rozwoju. Przedstawiciele Transgourmet i Selgros zaprezentowali działania firmy w zakresie raportowania niefinansowego oraz inicjatywy, takie jak instalacje paneli fotowoltaicznych, odzysk ciepła z chłodnictwa czy energooszczędne oświetlenie LED zastosowane w halach sprzedaży. Co warte podkreślenia, firma dzięki instalacjom fotowoltaicznym zmniejszyła zapotrzebowanie na energię elektryczną dla jednego obiektu handlowego o 32%, a ślad węglowy aż o 36%.

W dążeniu do jego minimalizacji firma oferuje swoim klientom torby zakupowe wyprodukowane z materiałów pochodzących z recyklingu, a nowe opakowania na ryby są biodegradowalne. W halach w Poznaniu i Lubinie założono łąkę kwietną, która wspiera lokalną bioróżnorodność oraz retencję wody.

Odpowiedzialność w biznesie

Szeroko zakrojone inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju to również przedsięwzięcia na rzecz najbiedniejszych. Firma jest wieloletnim, strategicznym partnerem ogólnopolskiej Wigilii Caritas, wspierając osoby wykluczone i potrzebujące. Warto jednak podkreślić, że współpraca z instytucją charytatywną trwa przez cały rok. Selgros uczestniczy w doraźnych akcjach pomocowych organizowanych przez Caritas oraz aktywnie wspiera ogólnopolską inicjatywę na rzecz niemarnowania żywności pod nazwą Spiżarnia Caritas, regularnie przekazując organizacji nadwyżki produktów spożywczych ze swoich marketów.

W ramach działań prospołecznych Transgourmet i Selgros aktywnie wspierają projekty fundacji „Africa Help”, która angażuje się m.in. w działania dotyczące poprawy sytuacji kobiet i dzieci w Tanzanii.

Moc partnerstwa

Wszelkie działania podejmowane przez Transgourmet i Selgros na rzecz zrównoważonego rozwoju nie byłyby możliwe bez wsparcia i zaangażowania partnerów oraz firm współpracujących. Dlatego na konferencję zaproszono również przedstawicieli takich firm i organizacji, jak BNP Paribas Bank Polska, Komagra, Goodvalley, Grupa Żywiec, Metsa Group, Fundacja Africa Help, Łąki Kwietne i BeeWild, którzy podzielili się swoimi inicjatywami i projektami w ramach ESG.

Michał Strużyna z Metsa Tissue (część Metsa Group), producenta papierowych produktów higienicznych (papier toaletowy, ręczniki kuchenne i chusteczki) dostępnych w ofercie Transgourmet i Selgros, przekonywał, że wybierając produkty z celulozy zamiast makulatury możemy zredukować zużycie energii elektrycznej i wody aż o 85% (dane wyliczone dla zakładu Metsa Tissue w Krapkowicach). Z kolei firma Goodvalley, której mięso znajdziemy na półkach w Selgros, w 100% korzysta z zielonej energii, czerpiąc ze swoich własnych biogazowni.

W swojej prezentacji Krzysztof Krzemieński z firmy Komagra, producenta Oleju Polskiego, podkreślał, jak ważne jest to, żeby edukować społeczeństwo i bliskich oraz wprowadzać zmiany w codziennym życiu. Firma nie tylko angażuje się w życie lokalnej społeczności, m.in. poprzez wspieranie drużyny sportowej, ale także obniżyła swój ślad węglowy o 13% dzięki zmniejszeniu wagi butelek produkowanego oleju.

Konferencja „Gotowi na ESG”, zakończona wspólnym wysiewaniem łąki kwietnej, pokazała, że praktyczne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju są nieodzowną częścią strategii Transgourmet i Selgros oraz partnerów biznesowych, które krok po kroku przyczyniają się do budowania lepszego jutra.



tagi: Transgourmet, Selgros , zrównoważony rozwój , rynek spożywczy , sprzedaż , handel , konsument , FMCG , hurt , detal , produkty spożywcze , nowości , przemysł spożywczy , sieci handlowe , sklepy spożywcze ,